Rubriky

Hlavná stránka Vyhľadávanie Diskusné fórum Antikvariát Výstavy a predajné stretnutia ("burzy")LiteratúraHerpetofauna SRVivaristika na známkachŽabčonoviny

Články a iné

TeraristikaAkvaristikaReportážeNápady pre VásZo svetaAktuality Fotogaléria

Inzercia

DarujemKúpimPredám

CITES

Na SlovenskuV ČecháchVšeobecneOficiálne stránky

Ostatné

Kontakt Linky Naše bannery Reklama

Baraka – neskutočná, nikdy nekončiaca odysea Zeme...

DVD do každej zbierky

"Baraka" je sufijské slovo. Anglický preklad nie je taký skvostný ani nádherne výstižný, a zhruba znie: esencia života, z ktorej sa odvíja evolučný proces - podstata, pôvod evolúcie. Podobne ani žiaden slovný opis či hodnotenie vzrušujúcej transcendentnej vizuálnej básne, akou je film "Baraka", zďaleka nevystihujú to podstatné. Snímok človeka, či chce, alebo nie, vtiahne do svojho uzavretého deja a už nepustí. Zimomriavky, ktoré sa vydali po svojej púti ľudským telom sú neklamným znakom, že Baraka si dokázala podmaniť diváka, pozorovateľa a donútila ho rozmýšľať nad svojím životom, nad životom celej ľudskej spoločnosti. Inak by si to človek ani len neuvedomil, čo spôsobuje svojím konaním.

Bohatstvo, bieda, mechanizácia ľudskej práce, radosť zo života, smútok, krása nebeského života, ktorý sa však nachádza na našej Zemi, erupcie neudržateľnej zemskej sily, vojna, smrť...to všetko a oveľa viac je podnietené, podfarbené úžasnou hudbou, neskutočnými snímkami zachytenými špeciálnou filmovou technikou.

Tento film bol natočený na 70mm pás za 14 mesiacov v 24 krajinách a na 6 kontinentoch. 92 minút divákovi ponúkne nevšedné divadlo, ktoré sa denne odohráva pred zrakom celého ľudstva a i tak okolo neho chodíme slepí, zámerne od neho odvraciame svoj zrak, alebo si ho ani len neuvedomujeme. Stačí sa pritom iba zastaviť, neponáhľať sa ďalej svojou cestou, privrieť oči a dýchať. Z hlboka, z celej svojej podstaty bitia. Pozerať sa spomedzi privretých viečok a báť sa ešte viac otvoriť oči, pretože by ten obraz mohol byť iný, skreslený a neprecítený. Načúvať hlasu tlkotu svojho srdca, dotýkať sa prírody opatrne, aby sme jej neublížili, vnímať orchester matky prírody a našej Zeme celým svojím telom, dušou i srdcom. Len tak dokážeme premôcť samých seba.

Filmový orchester Baraka je pod vedením režiséra Rona Frickeho, kameramanom filmu Koyaanisqatsi, prvého z trilógie Qatsi filmov od Godfreya Reggia, scenáristu Constantinesa Nicholasa a Genevieveva Nicholasa, produkcie Marka Magidsona i skladateľov jedinečnej hudby Deada Can Danceho, Lisa Gerrarda, Brendana Perryho, Michaela Stearnsa kompaktným celkom, je prostou oslavou vzájomnosti všetkého na tomto svete, vzájomného prepojenia všetkého jestvujúceho.

Mount Everest, pyramídy v Gize, námestie sv. Petra, horiace ropné polia v Kuvajte, tokijské križovatky i Galapágske ostrovy - to sú len niektoré z mnohých miest, ktoré Fricke spojil do úžasného celku. Filmový jazyk našťastie nepozná hranice. K slovu sa dostávajú dialógy alebo rýchly strih, no hovoriť iba obrazom sa odváži málokto. V komerčnom filme majú výlučne pomocou obrazu blízko len dvaja režiséri, Tony Scott a Michael Mann. Návštevníci filmových klubov však určite poznajú trojicu umeleckých dokumentov Godfreya Reggia, Koyaanisqatsi, Powaqqatsi a Naqoyqatsi.
Pri prvom z nich stál za kamerou už spomenutý Ron Fricke. Ten sa v roku 1992 rozhodol urobiť niečo podobné a nakrútil filmovú báseň Baraka. Snímka je pohľadom príslušníka západnej civilizácie na všetko vo svete okolo nás.

Fricke pri jej tvorbe precestoval dvadsaťštyri krajín, ale v každej nasnímal niečo, čo nepotrebuje komentár. V tajomných zákutiach našej planéty sa stretol s panenskými prírodnými kultúrami, industrializované časti Zeme zase vydávajú svedectvo o tom, kam to naša spoločnosť dotiahla.
„Civilizované“ pasáže pôsobia v idyle prírody a tajomných diaľav trochu rušivo, pretože nám predostierajú dôsledky konzumného života a združovania sa v obrovských mestách. Hluk, rýchlosť, chaos.

Prapôvodné energie sú jeho podstatnou hnacou silou, rytmy náboženských rituálov a zvuky prírody určujú jeho dynamiku - Baraka je strhujúcim spirituálnym obrazom jednoty ľudstva a prírody. Bez hercov i dialógov, zbytočných slov je Baraka obdivuhodnou vizuálnou a zvukovou erupciou energie a životaschopnosti zdrojov života.
Baraka, snímok tak často porovnávaný s ďalším úchvatným dielom Koyaanisqatsi, má niektoré podobnosti — zahŕňa zábery rôznych krajín, chrámov, ruín, náboženských ceremónií a miest plných ruchu filmovaných použitím techniky time-lapse, teda časozbernou technikou, kvôli vystihnutiu pulzujúceho života davov na rušných miestach (napr. križovatky). Film konfrontuje našu uponáhľanú civilizáciu s pokojom a harmóniou "prírodných ľudí", domorodých kmeňov, ktorí si stále dokážu zachovať svoj spôsob života. Obraz je odprevádzaný etno-elektronickou hudbou Michaela Sternsa.

Podobnosť s o 10 rokov starším Koyaanisqatsi je veľká, nakoľko Ron Fricke bol kameraman a jedným z hlavných tvorcov Koyaanisqatsi. Preto Baraka pôsobí skôr ako jeho prerozprávanie, obohatené o to, čo Reggio do Koyaanisqatsi nedal. Predovšetkým ide o väčšiu orientáciu na ľudstvo - Fricke sa vo veľkej miere zaoberá domorodými kmeňmi, tento motív u Reggia úplne absentuje. Inak hlavný rozdiel spočíva v oveľa väčšej výpravnosti Baraky. Výsledkom je vizuálne jedinečné dobrodružstvo, a stále je vo filme čo sledovať, k čomu sa pripnúť. Film tiež obsahuje viacero dlhých tracking shots naprieč rôznymi prostrediami, napr. koncentračný tábor Auschwitz a Tuol Sleng (v Kambodži), zábery na fotografie, pyramídu lebiek postavenú v miestnosti. Odhaľuje spojitosti medzi prírodou a technologickými fenoménmi, podobne ako Koyaanisqatsi. Baraka však hľadá univerzálne kultúrne súvislosti, veď napríklad po zábere na komplikované tetovanie člena yakuzy nasleduje záber na maľbu Aborigénca. A to nie je náhoda.
Film Baraka, ktorý sa stal jednoznačným triumfom MFF v Montrealu´92, znamená prostú oslavu vzájomnosti na tomto svete, absolútneho prepojenia všetkého existujúceho. Baraka, nádherný sled podmanivých obrazov a nálad, nerozvíja svoj dej klasickým spôsobom. Je to úžasný, majstrovsky vytvorený vír, ktorý strháva a uchvacuje celú zemeguľu.

Neopakovateľná vzrušujúca hudba ešte znásobuje jeho pôsobivosť. Baraka je jednoducho nestarnúci, fascinujúci obrazový príbeh sveta, doplnený o strhujúcu hudbu.

Snímok Baraka bol ocenený za najlepší strih v katogórii dokumentov, 1994, American Cinema Editors, USA, cena FIPRESCI, v kategórii nesúťažnych filmov, 1992, Montréal World Film Festival.

| Vytlačiť článok |

Šéfredaktor | 11.4.2009 19:44 | 0 komentárov | 3932x


www.aquabooks.cz zoochov.cz