Rubriky

Hlavná stránka Vyhľadávanie Diskusné fórum Antikvariát Výstavy a predajné stretnutia ("burzy")LiteratúraHerpetofauna SRVivaristika na známkachŽabčonoviny

Články a iné

TeraristikaAkvaristikaReportážeNápady pre VásZo svetaAktuality Fotogaléria

Inzercia

DarujemKúpimPredám

CITES

Na SlovenskuV ČecháchVšeobecneOficiálne stránky

Ostatné

Kontakt Linky Naše bannery Reklama

Grafická technika tlače a vivaristika

I. Litografia

Na prvý pohľad sa zdá, že nadpis tohto článku je chybne napísaný. Ako môže nejaká grafika, nieto ešte litografická, akokoľvek slúžiť či byť len spojená s vivaristikouť Nuž, veľmi jednoducho. S ňou sa stretávame predovšetkým u starých literárnych diel, ktoré sa, možno len okrajovo, venujú zobrazeniu najrôznejších druhov rýb, obojživelníkov či plazov. A je úplne jedno, či ide o pôvodné, alebo cudzokrajné druhy. Pozrime sa na to trošku detailnejšie.

Treba si historicky uvedomiť, že litografia alebo ak chceme kameňotlač patrí medzi grafické techniky, do skupiny tlače z plochy. Vynález a vývoj litografie sa pripisuje Aloisovi Senefelderovi (1771 - 1834). On sám nebol ale výtvarníkom, no jeho vynález si osvojili umelci ako Goya, Ingres, Toulouse - Lautrec a iní.
Litografia, ako taká, je založená na princípe vzájomného odpudzovania mastnoty a vody. Základným materiálom je litografický kameň alebo kamenná doska s úplne rovným povrchom. Na litografický kameň sa kreslí litografickou ceruzkou, litografickým tušom a inými materiálmi. Pokreslené miesta určené na odtláčanie priťahujú mastnotu, čiže prijímajú farbu. Miesta, ktoré sa neodtlačia, priťahujú vodu a odpudzujú tlačiarenskú farbu. Na navlhčený litografický kameň sa položí papier a odtláča sa pomocou tlačiarenského lisu. Litografia z greckého lithos - kameň, grafein - písať. Pri litografii sa používa jemne vyhladený kameň, druh vápenca, ktorý sa prevažne ťaží v Bavorsku. Tlačová platňa mávala veľký formát a hrúbku aj 10 cm. Veľkoformátové strojové platne boli veľmi ťažké, napr. vo formáte 80x120cm vážili viac ako 150kg.
Pred každým navaľovaním farby a pred tlačou sa kameň vždy vlhčil. Po zafarbení tlačovou farbou nasledovala priama tlač na papier. Proces vlhčenia, navaľovania farby a odtlačania na papier sa v stroji stále opakoval. Kresba musela byť na kameni zrkadlovo obrátená, nečitateľná, podobne ako v kníhtlačových formách.
Kameňotlač sa uplatňovala najmä v 2. polovici 19. storočia ako ilustračná technika. Formy sa zhotovovali ručne. Po objavení fotografie a svetlocitlivých vrstiev vznikla fotolitografia, ktorá umožnila vyrábať tlačové formy jednoduchším fotomechanickým spôsobom.
Tlač z kameňa bola pomalá, s ťažkými kamennými formami sa ťažko manipulovalo a nahradila sa produktívnejšou ofsetovou technikou.

Krab a krevety na kolorovanej litografii pochádzajú z roku 1849:


Táto výtvarná technika sa nevyhla ani bezstavovcom, tu na príklade morských hniezdic. Vyobrazenie pochádza z diela Deutsche Kakteen - Gesellschaft, ktoré vyšlo vo vydavateľstve J. Neumann, Neudamm okolo roku 1880.


Nádherné vyobrazenie našich rýb, konkrétne lososa a pstruha nachádzame aj v diele Yong Trouth, Salmon Parr. z roku 1860...


...a v rovnakom roku, no v diele od Pollan Powah je vyobrazený sih sleďovitý...


...alebo aj siven v diele od Windemere Charr.


Nádherné zobrazenie hmyzu i ulitníkov nachádzame v neznámom diele vyhotovené technikou farebná chromolitografia. Rozmer obrázkov je 20x27 cm.








Zaujímavé ilustrácie stvárňujúce škodlivý hmyz nachádzame v diele Schädliche Forstinsekten I, I.,
F.A. Brockhaus´ Geogr.- artist. Anstalt, Leipzig z roku 1892.




Aj nasledujúca kolorovaná litografia z rokov okolo 1820, pochádzajúca z Nemecka predstavuje motýle, ktorým sa budeme venovať aj v nasledujúcich príkladoch:


Táto kolorovaná litografia pochádza z roku 1870:


Príklad jemne a precízne kolorovanej litografie z roku 1845 má svoj pôvod v latinsky písanej knižke:

Vyobrazenie sieťokrídlych (nem. Falschnetzflügler) nachádzame v diele Meyers Konversations-Lexikon 4. Auflage z rokov 1885–1890.


Litografia a to jemne kolorovaná z pera Fourniera, podľa predlohy Traviesa zobrazuje nielen naše pôvodné ulitníky, ale aj mloka označeného ako LA Salamandre, no v skutočnosti ide o snáď mloka veľkého.


Kolorovanú litografiu pipy a podľa všetkého aj Xenopus sp. (označené ako samička Pipy) zobrazuje dielo Martinet & Buffon Histoire Naturelle des Oiseaux Prints 1770-1786


Vskutku nádherná kolorovaná litografia leguána, označená ako Hypsiolophus tuberculatus, pochádza z roku 1870.


Kolorovaná litografia, pochádzajúca z roku 1844, zobrazuje trojicu jašterov, z ktorých prvého, celkom hore, môžeme určiť ako zástupcu rodu Tiliqua, v strede sa nachádza zrejme zástupca rodu Ameiva alebo Gerrhosaurus či Zonosaurus. Toho celkom dolu sa určuje veľmi ťažko, no dosť pripomína zástupcu rodu Egernia.


Dielo pod názvom Der gemeine Leguan, Die Grüne Eidechse zobrazuje nádherne vyobrazeného leguána zeleného (Iguana iguana) a iný, tiež zelený druh jašterice či jaštera. Rovnako aj v tomto prípade ide o viacfarebnú techniku litografie.


Litografickou technikou bol vyhotovený aj nasledujúci príklad, pôvodom z diela Die Ringel - oder gemeine, z dielne Lith. u. i. Farb. gedr. i. d. K. K. Hof u Staatsdruckerei a z roku 1880. Je na ňom vyobrazený aj u nás žijúci druh užovky, no nech nás nezmýli jej pôvodný názov Wasser - Natter (Tropidonotus natrix).


Litografickou technikou je vyrobená aj dvojica hadov, zrejme z Brazílie. Vyšla v diele Die brasilianische Natter, Die Lanzen - Nater, rok 1850. V tomto prípade ide o viacfarebnú litografiu. O aké druhy hadov v tomto prípade ide, sa môžeme len domnievať.


Zaujímavý dvojhlavý had sa objavuje v diele Die Madagaskarische Langaha, Der avaische Wärzlng, Eine monströse Schlage mitt zwei Köpfen z roku 1850. Podľa všetkého ten vľavo umiestnený, hrubý had je z rodu Acrantophis. A v prípade dvojhlavého hada by mohlo ísť o niektorého príslušníka rodu Leioheterodon. Načervenalý had v strede je podľa všetkého Langhana nasuta s tak typicky predĺženým rostrom.


V prípade týchto ilustrácií je druhové či aspoň rodové umiestnenie pomerne jednoznačné. Corallus caninus a niektorý z príslušníkov rodu Epicrates sa objavili v diele Der hundskoepfire Schlinger, Der Feuer Schlinger, ktoré vyšlo okolo roku 1850.


Nádherné vyobrazenie jedovatých hadov (morské mornáre, kobry, vretenice, štrkáče...) nachádzame v diele Giftschlangen z dielne F.A. Brockhaus´ Geogr.- artist. Anstalt, Leipzig, ktorý vyšiel v roku 1893.


Štefan Čambal, VIVARISTA.sk

| Vytlačiť článok |

Šéfredaktor | 18.12.2013 11:25 | 1 komentár | 5065x


www.aquabooks.cz zoochov.cz